Evde Kal, Balkona Çık!

Balkonun önemi tekrar ortaya çıktı. Koronavirüs günlerinde evde kalmak çok önemli ve balkon çoğu insan için tabiat ile tek iletişim aracı haline geldi. Bu vesileyle Manet ve Rene Magritte’nin “Balkon” isimli eserlerini hatırlayalım.

Edouard Manet, Balkon, 1868-69

Manet bu eserinde, kepenklerin arka planında ürettiği etkiye kıyasla, yeşilin kadınların beyaz giysileri üzerindeki farklı etkisini vurgular. Kadınların beyaz kıyafetleri sayesinde tüm figürde öne çıkar, siyah elbiseli adam ise sadece açık tonların parçalarını ortaya çıkarmak için neredeyse yutulur: yüzü, elleri ve beyaz gömleği görülür.

Manet kimdir?

Édouard Manet (1832-1883), Fransız ressamdır. Ondokuzuncu yüzyılda modern hayatı konu alan resimler yapmaya başlamış ilk ressamlardandır. Manet, gerçekçilik akımından izlenimciliğe geçişte önemli bir rol oynar. İlk dönem başyapıtlarından “Kırda Öğle Yemeği” ve kibar bir fahişenin portresini yaptığı “Olympia” isimli eserleri kendisinden sonrakilere esin kaynağı olur.

Rene Magritte, Balkon, 1950

Rene Magritte, bu resimde, insanların yerine tabut koyarak  Edouard Manet’in “Balkon” adlı resmiyle alay eder. Magritte bu çalışmayı yaparken, koranavirüs nedeniyle binlerce insanın hayatını kaybedip tabutlara konacağını ya da insanların eve kapanıp, balkonlarından çaresizce etrafı seyredeceğini bilemezdi.

Rene Magritte kimdir?

Rene Magritte (1898-1967), Belçikalı gerçeküstücü ressam. Gerçeküstücülük akımının en önemli temsilcilerinden sayılır. Düş ürünü temaları işlediği resimleri, komedi, korku, tuhaflık ya da ilginçlik kavramlarının bir karışımıdır. Sanatsal resimlerinin yanında yaşamının bir döneminde reklam çizimleri de yapmıştır.

Resimlerinde bir anlam aranmasını istemez, çünkü resimleri çözülemediği ölçüde anlamlıdır. Tablolarının “hiçbir” anlama gelmediğini ileri sürer. Yapmaya çalıştığı şey bilinmeyenin içindeki gizem duygusunu uyandırmaya çalışmaktır; ama ifşa etmek değil, sadece uyandırmak.

Rene Magritte, 1929

Magritte, altında “bu bir pipo değildir” yazan bir pipo resmiyle seyirciyi tablonun hangi bölümüne inanması gerektiği konusunda ikileme düşürüyor. Son derece gerçekçi pipoyu gören kendi gözlerimize inanmakta güçlük çekiyoruz. Birçok eleştiriye maruz kalan bu resim hakkında Magritte; “Şu pipo için bana ne çok soru soruldu. Siz benim tablomdaki pipomu doldurabilir misiniz? Yapamazsınız, değil mi? O sadece bir temsil. Eğer tablomun altına “Bu bir pipodur” diye yazsaydım, size yalan söylemiş olurdum.” şeklinde konuşur.

Vinkmag ad

admin

Read Previous

Koronavirüs Sanata Katkı Yapacak mı?

Read Next

Tokyo ve Liam Wong

Leave a Reply

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir